Podcasti episoodi algus ja lõpp

11. okt. 2022

Siin postituses jagan oma kogemusest paar soovitust podcasti alguse ja lõpu kohta.

Miks on algus ja lõpp olulised?

Podcasti formaat võrreldes näiteks raadiosaatega on tunduvalt vabam ja võimaldab igasugustest piirangutest hoiduda. Öeldakse, et podcasti episood võiks kesta umbes 45 minutit, mõned pakuvad parimaks pikkuseks näiteks 15 - 25 minutit ja teised jälle ütlevad, et ka poolteist tundi on täiesti okei. Tegemist ongi väga erinevate podcasti formaatidega, mis köidavad väga erinevaid kuulajaid. Sellegipoolest kuulavad paljud inimesed sinu podcasti esimest korda. Nad püüavad jõuda järeldusele, kas nad üldse tahavad seda podcasti kuulata või mitte. Seetõttu ongi podcasti episoodi algus väga oluline. Seal pannakse paika podcasti üldine hoiak ning konkreetse episoodi teema. Seega - vahet pole, kas teed tunniajalist või pooletunnist episoodi, algus võiks alati olla konkreetne. See on nagu viisakus kuulajate vastu. Lõpp markeerib veelkord episoodi külalisi või siis episoodi teemat ja vahest mainitakse lõpus veelkord ka saatejuhi nimi ja podcasti hoiak.  Ma ei saa väita, et absoluutselt kõik maailma podcastid peavad olema konkreetse alguse ja lõpuga, aga lihtsalt nii on  hea kuulata. Väike konkreetne lõiguke mõjub episoodi alguses avalöögina ja lõpus tõmbab otsad kokku.

Kui pikk peaks olema sissejuhatus episoodi alguses?

Mul puudub igasugune täpne skaala või mõõt. Kui ma midagi pakun, siis seda lihtsalt omast kogemusest. Kindlamini piiritletud podcasti puhul, mis hoiab kinni saateformaadist ja saate pikkusest, võiks sissejuhatus olla lühem. Näiteks Fundvesti podcasti sissejuhatus kipub olema tavaliselt umbes 30 - 40 sekundit. Huvi pärast võtsin ühe oma Turundustunni episoodi lahti ja mõõtsin ära selle sissejuhatuse ning sain 30 sekundit. Näiteks siin Ameerikamaal tehtud podcastis: "Podcast Monetization Secrets", kestab 20 minutilise episoodi sissejuhatus poolteist minutit. Podcastinduse kogukondades räägitakse isegi viieteist minutilistest ja pikematestki sissejuhatustest. Küll mitte heal toonil, aga ikkagi räägitakse. Pikkade sissejuhatuste häda on nende tüütu ketramine - tahaks juba episoodi kuulamise juurde minna.

Kui lühike on siis liiga lühike? Jään vastuse võlgu. Ülepäeva avalikustatav lühiformaatidega podcast kannab ka 10-sekundilise sissejuhatuse kenasti välja. Tunniajase jututamise kohta jääb seda ilmselt natuke väheks.

Ma pakun siin "õunte pealt" keskmise sissejuhatuse pikkuse, milleks on 1-3 minutit. Ma olen oma podcaste tehes avastanud, et mida pikemalt ma räägin ja mida rohkem on mõttepause, seda pikemaks võib sissejuhatus venida. Seetõttu salvestangi omaenda podcastide sissejuhatus vahel 5 ja rohkemgi korda. Seega - kui sinu podcasti sissejuhatused on alati näiteks 5 minutit, ega sellest midagi hullu ei ole.

Üks märkus veel - mõni episood on salvestatud erilistes tingimustes või täiesti erinevalt teistest, siis selliseid asju tulebki sissejuhatuses pikemalt selgitada.

Mida sissejuhatuses öelda?

Olulisim info on episoodi sisu. Millest tuleb juttu, kes on saatekülalised ja kuidas nad antud teemaga haakuvad. Teine oluline teema on saatejuhi või saatejuhtide nimed ja mõnikord ka ametikohad. Kolmandal kohal on mõni aktuaalne teadaanne, mida selle podcasti kuulajad võiks kindlasti teada. Episoodi kuulajal peaks sissejuhatust kuulates tekkima arusaam, kas ta soovib edasi kuulata või mitte.

Sissejuhatuse teemalubadus võiks olla sedavõrd põgus ja samas hästi täpne, et kuulajal ikka kindel arusaamine tekiks. Strateegiasse puutub see nii palju, et mõni armastab oma jutte hästi süsteemselt kajastada ning sissejuhatuses saame ammendava vastuse. Ammendav sissejuhatus kulub marjaks ära sellisel puhul, kui podcasti on skriptitud ja läbi kirjutatud. Teisel juhul on jutt nagu heinamaal jooksev jänes: umbkaudne suund on aimatav aga haake ja kaari ei oska keegi ette ennustada. Siin on sissejuhatus jällegi parajaks kiusajaks ning annab ette ainult episoodi umbkaudse suuna.

Saatekülaliste tutvustus

Mõned armastavad saatekülalisi väga põhjalikult tutvustada ja teised jälle lasevad külalisel endal rääkida. Õiget vastusevarianti ei ole. Lihtne rusikareegel kõlab nii: kui episoodi külalise kohta võiks aimata, et ta ei ole sinu podcasti kuulajate seas tuntud, siis tasub teda pikemalt sisse juhatada. Minule isiklikult meeldib see, kui saab külaline jutu sees ära portreteeritud, mitte eelnevalt auhindu ja tiitleid tsiteerides üles tõstetud.

Mida lõpusõnas öelda?

Ka siin on väga palju erinevaid võimalusi. Mõnedele meeldib saate lõpus sisukokkuvõte teha, teised aga räägivad oma järgmiste episoodide mõtetest või kutsuvad kuulajaid üles tagasisidet andma. Ameerikamaal armastatakse lõpp venitada nii pikaks, et enam ei saagi aru, kas saade lõppes või mitte. Nad paigutavat lõppu nii sponsorite reklaame kui ka võrgustikku kuuluvate podcastide episoodide tutvustusi. Pakun välja ühe lihtsa reegli - kui lõpetad, siis tee seda arusaadavalt ja konkreetselt. Omast kogemusest tean, et kui tuua lõpus välja väike sisukokkuvõte, siis paljud ei viitsi enam kuulata ja lohisev saba kaotab mõtte. Samas aga liiga lakooniline "Aitäh ja kuulmiseni" ei pruugi iga saate lõppu sobida. Lõpusõnas on tavaks korrata üle saatekülalised ning tänada neid, samuti korrata veelkord saatejuhi nimi ja lõpetada positiivse noodiga.

Kui pikalt peaks alguse ja lõpu muusika kestma?

Kindlat reeglit ei ole. Vahest lastakse algusesse nii pikalt muusikat, et see tüütab ära. Samas tean kindlalt seda, et osadele meeldibki teemasse süübimiseks kuulata saatejuhi poolt valitud muusikapala. Kui olen oma klientidele teinud episoodide alguseid ja lõppe, siis pigem palutakse alguse muusika lühemaks teha. Siinkohale toon Ameerikamaalt ka ühe positiivse meetodi - episood algab kohe sissejuhatusega pihta ja alles siis kõlab tunnusmuusika. Sedasi mõjub algus huvitavamalt. Olen paigutanud nii oma kui ka klientide episoodide algusesse paar takti tunnusmuusikat ning seejärel avanud sissejuhatuse nii, et muusika jääb alla vaikselt mängima. Tunnusmuusika mängib siinpuhul helibrändingu rolli ja tekitab kuulajates äratundmise. Ma ei teagi, kas 30 sekundit muusikat algusesse on palju või vähe. Tundub, et see on pigem viimane piir, milles edasi sunnime kuulajaid juba kerimisnuppu vajutama. 10 sekundit tundub minu jaoks paras ports. Erinevad podcastid lahendavad oma tunnusmuusika erinevalt: näiteks luuakse vahel tunnusmuusikasse juba saate sisseloetud reklaamikõll. Vahest mõjuvad nad päris huvitavalt teised aga tüütavad. Mind vähemalt.

Saate muusika on helikujundus, mis annab podcastile tema näo ja tunde. Toon siin näidiseks ühe minuloodud helikujunduse koos oma erinevate osadega ja siia teise veel. Kindlasti võiks mingi tunnusmuusika olla nii alguses kui ka lõpus, aga alati mõõdukas koguses. Olen kasutanud mõnedes podcastides ka vahemuusikat ja see on osutunud üsna värskendavaks vahepalaks pikkadele ja arutlevatele juttudele. Ilmselt mõjub hästi ka emotsionaalse saatekülalise nutupurske korral väikene muusikaline paus, mil vaene intervjueeritav ennast justkui kogub.

Lõpus olen kasutanud samuti muusikat, mis jätab kuulajale võimaluse episood kinni panna või siis lasta muusikal oma mõtteid saata. Mulle meeldib ka see, kui saatejuhi lõpusõnade ajal kostuvad juba lõpumuusika taktid ja sedasi tundub episood justkui paremini lõpetatud, kui lihtsalt kuiva "Head aega" sõnaga.

Kokkuvõte

Episoodi algus ja lõpp on olulised hügieenifaktorid, mis annavad episoodile konkreetsuse. Iga podcasti puhul on alguse ja lõpu stiilid erinevad ja ettenähtud normatiive ei eksisteeri. Ainsaks hindamiskriteeriumiks on kuulajate huvi ja tahtmine episoodi kuulata.

Podcasti produktsioon

Pakun podcasti produktsiooni teenust, kus salvestan, töötlen, helindan, kirjeldan, nõustan ja pildistan sinu ettevõtte podcasti.
Helipank on podcasti taustamuusika pank - kui sealt ei leidu sobivat muusikat oma video või podcasti tarbeks, siis loon sulle sobiliku helibrändingu või soundboardi.
Kuula minu turundusteemalisi podcaste siit: https://uhhuu.ee
Podcasti koolituse e-kursuse leiad siit: https://online.opime.ee/course/podcasti-koolitus/

 

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram