Reklaam 2

8. sept. 2018

Siin artiklis selgitan lähemalt reklaami olemust ja toon välja ka võimaliku variandi, kuhu ta on suundumas. Reklaam 2 on justkui järgmine level, mis kaotab nalja ja keskendub toote või teenuse omadustele.

Siin ei ole midagi teaduslikku

Reklaam on aastakümneid samasugune. Tähelepanu tõmbamiseks imetakse toote või teenuse tarbimise olukorrast välja erinevaid naljakaid situatsioone ja alati on asja point tähelepanu tõmbamises, mitte toote tegelikku väärtust näidates.

Reklaamiagentuuri ülesanne on leida mistahes naljakas või eriline olukord, mis jätab toote kindlasti meelde. Tarbija peab reklaami lahti mõtestama ja läbi süžee tagurpidi lahtitõlgendamise, aru saama, mida tegelikult taheti öelda.

Ülalolevas reklaamis püütakse väita, et Snickers annab sulle energiat, kui see peaks juhuslikult näiteks ameerika jalgpalli mängides otsa saama. Kuulsate näitlejate kasutamine tagab vaadatavuse ja muidugi ka näitemängu usutavuse.

Aastate jooksul on nii reklaamitegijad kui ka sihtgrupid harjunud sellega, et toote või teenuse omadused pole üldse olulised. Tähtis on vaid see, et reklaamis saaks nalja.

Appi tuleb konkurents

Konkurents on karm mitte ainult Eestis vaid ka kogu maailmas. See sunnib leiutama uusi väljundeid ka reklaamides ning kus sa hing ikka oskad minna, kui tagasi oma juurte juurde. Konkurentsi seisukohalt on naljareklaamid väga kesised, kuna igaüks võib mõtelda mõne teise toote kohta parema nalja või palgata kallima näitleja.

Reklaam 2 on naturaalne ja subjektipõhine lähenemine. Märgusõnadeks brand engagement ja asjade otse välja ütlemine. Narratiivide aeg hakkab läbi saama. Reklaamimaailm vajab midagi uut, mis ei oleks nii kirju ja tüütu. Aina kasvab nende inimeste hulk, kes reklaami väldivad, kuna narratiivid on küll naljakad aga samas ka kauged.

Internet muudab olukorda

Samuti vajab uue aja reklaam pisut täpsemat formaati, kui sketš. Teleklipp ei ole enam reklaami kese. Põhjuseks on internet, mis neelab järjest rohkem meie tähelepanu ja telereklaami näitamine internetis ei tööta.

Internet on selle muutuse algataja. Näiteks Hot Wheels müüb küll automudeleid ja nende sõidutamise radasid, kuid reklaamides keskendutakse sageli DIY radade ehitamisele. Seega palju loogilisem on reklaamivorm, kus Youtube videoklippe näidatakse telekanalite reklaamiplokkides. Eelmise maailmakorra järgi ei tohiks Hot Wheels säärast lähenemist lubada.

Kuna internet on uus fookus, siis peab reklaam rääkima lugu peamiselt internetis. See omakorda tähendab hoopis laiemat kandepinda. Pildid, tekstid, toetavad videoklipid, meemid, postitused, lingid ja nii edasi. Need kõik on ühe reklaamiterviku osad. Teleklipp on suures pildis ainult üks väike jupike suuremast tervikust. Hetkel on telereklaam veel väga oluline, kuid mitte kauaks. Pealekasvav põlvkond kasutab televiisorit enamasti ekraanina, et internetis kuvatavat sisu seinalt vaadata.

Iga toode ja teenus on meile vajalik ainult ratsionaalsetel põhjustel, mitte seetõttu, et reklaam oli naljakas. Juuksuritöökoja kohta võib välja mõtelda kümneid narratiivseid reklaame, aga juukseid lähed lõikama selleks, et nad on välja kasvanud.

Kohmakas product placement.

Kuigi tundub, et seriaalis: "Pilvede all" söödud hamburger või kivimehe häälega lausutud "oi kui hea Tallinna vesi" on kah sama reklaamilaad, siis tegelikkuses on kontekstist välja rebitud ja sisse kirjutatud tooteid aina raskem usutavaks teha. Kõik mis võlts ja külge kirjutatud, kaob.

Kas telereklaamid kaovad ära ja meie armsad narratiivid jäävad ajalooõpikutesse?

Ei, kindlasti mitte. Samamoodi, kui käiakse kinos, loetakse raamatuid ja vaadatakse televiisorit, vaadatakse ka narratiivseid klippe. Isegi printreklaami vaadatakse. Ühtse joonena on kaduvate reklaamivormide juures väärtustamine. Trükireklaamid peavad oma mõju saavutamiseks muutuma järjest uhkemateks ja suuremateks, telereklaamid kasutama järjest kallimat produktsiooni ja staare. See on ju ometi väga tervitatav nähtus, kas pole?

Kuidas leida sobiv lugu, millega oma bränd siduda?

Vastus on sihtgrupis. Kõik kasutavad sinu tooteid mingites olukordades,  tellivad teenuseid teatud vajadustel. Sihtgrupi meeled on tulvil hinnanguid ning kogemusi just sinu toote kasutamisel. See ongi brändi keskkond ja väärtusmaailm kokku. Naturaalne storytelling on alati etem kuivalt projekteeritud loo jutustamisest.

Reklaam 2 ei ole uus isikukaitse seadus, millest kõik peavad kinni pidama, vaid võimalus tõsta oma reklaamide sisu järgmisele levelile. Otsingud tasuvad ennast ära, kuna reklaami rahasi kulutatakse niikuinii. Miks siis mitte investeerida millegisse, mis mõjub paremini sinu brändile ja tootele või teenusele.

 

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram