SEO - kuidas seda võtta?

5. nov. 2023

Selleks, et otsimootorid saaksid pakkuda otsijale otsitulemusi, käivad otsirobotid peaaegu, et kõiki maailma veebilehti üle vaatamas. Saadud andmed kajastatakse ostingu tulemustes. Tulemustes näidatakse kõigepealt neid, kes on positsiooni ostnud, siis neid kes on kõige usaldusväärsemad. Usaldusväärsus koosneb paljudest komponentidest ja ma ei tea neid kõiki. Ma ei ole SEO spetsialist. Seda tean, et korrektselt vormistatud ja selgete infostrutkuuridega kodulehed on usaldusväärsed. Samuti veebikogukonnas lingitud ja räägitud veebilehed. Mida tahapoole otsingutulemustes liigud, seda kesisema hinnaguga lehed tulevad. Näiteks otsisõna "Jalgratas" viimane otsitulemus on mingi poolakeelne raamat, mis räägib liiklusest Eesti teedel. Seal on mainitud ka sõna: jalgratas. Kõige esimene orgaaniline otsitulemus on Kaup24.

Otsisõna "jalgratas" on natuke jabur - selge see. Ikka otsid ju midagi täpsemat, kui lihtsalt jalgratas.

Ettevõtete positsioon otsitulemustes on samas ka suur sõjatander. Selle nimel, et kõrgemale jõuda tehakse igasuguseid trikke. Küll pannakse märgusõnadeks konkurendi firma nime ja mõeldakse välja kõikvõimalikke muid lahendusi. Ülekuumenev otsitulemuste esimene ots lükkab sageli asjalikumad tulemused tahapoole. Loomulikult lükatakse tahapoole ka need veebilehed, kellel on probleeme vormistuse või veebikogukonna reputatsiooniga. Vahet pole, mis on sinu sisu - kui tahad olla tipus, pead nöörimööda kõndima ja kõik linnukesed ära tegema. Sageli on formaalsused olulisemad, kui sisu. Seetõttu jõuavad otsitulemustesse täiesti mõttetud veebid.

Otsisõna: "bešamel kaste" annab automaattõlkega ja reklaamidesse uppuva veebi 7-ndal positsioonil. Vasta mulle Google! Miks on minu otsingus selline tulemus?

 

Sama otsitulemuse listi 73-ndal kohal leidsin Wikipedia tulemuse: "Valge kaste". No keda see kotib, onju! Kõik tahaksid ikka lugeda seda pooletoobist, translaatoriga tõlgitud jaburdust.

Otsitulemuste sõjatander on ka üheks põhjuseks, mis ei anna makstud positsioonid otsitulemuste tipus enamasti soovitud infot: positsioon on eesmärk omaette.

Vahepeal ka kiidan Googlit ja muid otsimootoreid: tänu SEO reeglitele on väga paljud kodulehed omandanud tõepoolest paremini loetava infostruktuuri ja arusaadavama sisu.

Seega - koledad, halvastu organiseeritud ja struktureerimata veebid on äärmiselt vajalikud selleks, et tekiks edetabel. Kuna kohati tundub, et otsimootoreid sisu nagunii ei koti, siis võiksid nad maksta otsitulemustes tagapool olevatele linkidele ise raha. "Hoidke oma veeb sellisena, nagu ta on ja me maksame teile iga vastava otsingu pealt raha". Oot - aga kui on olemas näiteks ilus veeb, korralikult vormistatud ja järgib kõiki reegleid pakkudes paremat sisu, kui tulemuste esikolmik, siis miks see veeb esile ei tõuse?

Otsitulemuste sõjatandri tipus on liiga kuum.

Ükski täiemõistuseline inimene ei hakka ju sponsitud linkidele klikkama! Normaalsed tulemused saad alles kolmandalt või neljandalt satsilt (enne olid lehekülje numbrid, nüüd on "laadi veel" satsid).

Vaata näiteks seda teenust.

Negatiivne SEO

Kui tahad oma konkurenti põrmustada, siis maksad veitsa rahhi ja tõused ise automaatselt ülespoole. Kogu mäng käib ju tipus olemise nimel. See on lausa haige!

Halbade otsitulemuste olulisusest räägivad ka otsirobotid. Nürimeelse järjekindlusega kammivad nad ühte ja sama lehte iga päev läbi, ilma, et selleks otsitulemustes midagi muutuks. Miks nad siis käivad indekseerimas ja kammimas, kui midagi ei muutu? Kas botid siis ainult kammivad ja edastavad infot, mis ei edasta veebi olemuse kohta midagi? Et näiteks nad näevad, veebipoodi, kus müüakse isekasvatatud mahetoortatra tooteid siis nad edastavad ainult: "1. e-pood, 2. eestikeelne, 3. avalik". Samas tõstab Google (absoluutselt neutraalne otsimootor) esile ainult suuri maailma gigante, kes müüvad toortatra nime all mingit saepuru!

Üritan olla otsimootorisõbralik

Pai ja kuuleka poisina olen ma püüdnud kogu aeg järgida SEO reegleid ja luua veebilehte, mis tõuseks otsitulemustes kasvõi 30-ndamale kohale. No ei oska, ei suuda! Tee, mis tahad - minu veebi positsioon ei muutu. Aga robotid käivad ja kammivad kogu aeg. Tekitades meeletutes kogustes liiklust ja kohati isegi veebi aeglustades!

Siin on näha Googleboti töö viljad: vahemikus 1. oktoober - 26. oktoober - üle tuhande hiti ja üle giga andmemahtu. Kusjuures nii on käinud see bot iga kuu ja juba aastaid!

Google Bot

Boti tööshoidmine on ikkagi töö.

Mõtled küll, et robot teeb ju ise ja teda pole vaja ei sööta ega joota - tegelikult ei ole nii. Ka Googlebot tahab süüa saada ja see maksab raha. Ametlik eesmärk on loomulikult otsitulemuste jaoks veebide indekseerimine ja mõnedel puhkudel ka teised taskid, mitteametlik eesmärk on aga info kogumine müügiks. Kui sul on veebileht, siis oled ju saanud neid e-maile, kus on sinu veebi nimi pealkirjas ja sisus teenusepakkumine?

Mõtled, et see inimene otsis ise sinu veebi üles ja kirjutas sulle kirja? Ei. Otsirobotid tekitavad struktuurseid andmebaase ning teenusepakkujad ostavad neid baase selleks, et teha isiklikuna tunduvaid ja sihitud pakkumisi. Näiteks ostad mingilt ettevõttelt, mille nimi on näiteks DataforksFutuge - podcaste sisaldavate veebide andmebaasi ja masspostitad pool miljonit e-kirja andmebaasis märgitud veebide adminnidele.

Selline email saabub. Ja mitte junk meili, vaid päris inboxi. Seda inimest ei ole olemas, seda firmat pole olemas. Keegi pole päriselt minu veebis käinud ega lugenud, mis seal kirjas. Ma olen ju täielik idioot ja soovin neilt tellida Google Mapsi nähtavuse teenust.

Kui sa juba siia jõudsid, siis mõtle! Mina teen omast arust veebi ja jagan ennast maailmale. Tegelikult olen ma lihtsalt üks miljonist idioodist kusagil andmebaasis, kellele oma mõttetut teenust kupeldada.

Kuidas botid veel raha teenivad?

Kust mina seda tean. Pealegi tuleb nüüd ju tehistaip peale ja see nõuab omajagu tähelepanu. Kui ma loogiliselt mõtlen, siis võiks ju Google otsivälja tiba suuremaks venitada ja asendada ta tehistaibu tšätiga. Sa pead küll natuke rohkem infot sisestama, aga saad paremad tulemused. Rääkides bottidest, siis kas keegi juhtub teadma, kas tehistaip ja botid suhtlevad omavahel? Ma ei teagi, väidetavalt elab tehistaip täiesti oma elu ja areneb omasoodu edasi. Kuidas siis tehistaip raha genereerib? Ma tean, et ChatGPT kasutamise eest tuleb maksta. Google Bard on näiteks ilma rahata - võta ja kasuta. Hetkel on ta veel lapsekingades, aga küllap kasvab peagi suuremaks. Aga ikkagi - miks on Google Bard tasuta? Ta otsib oma infot ikka läbi Google otsimootori, kuid oskab vahet teha makstud tulemustel ja päris tulemustel.

Guugli liikuv kindlus

Otsimootor on kui suur ja kolisev masin, kus tilgub nii õli, kui ka bensiini ja igasugust muud kraami välja. Selle ümber keerleb sadu ja tuhandeid tegelasi, kes kõik midagi saavad, kui ainult oma kausi õigesse kohta alla panevad. Pealtnäha on otsimootor korralik, neutraalne ja reegleid austav, aga selleks, et ennast otsitulemustes esile tõsta, pead ikka tõsiselt hästi painduma ja pidevalt kukerpalle tegema. Samuti pead sa maksma ja iga päev mingeid linnukesi täitma ja kogu aeg sisu looma ja veel mitu erinevat asja tegema. Sa pead olema kuulus, rikas, osav, ilus, meinstriim, korralik, kuulekas, teadlik ja mida kõike veel. Kõige olulisem on sinu annetuse suurus - viskad talle rulli lõugade vahele, siis näidatakse sind rahvale.

Selline on Google minu silmis

Howli liikuv kindlus. Ma ei lisa siia selle saidi aadressi, kust see pilt on võetud, sest see pilt ei ole nende oma.

 

Ma olen seosegaduses.

Kas ma täidan SEO reegleid ainult sellepärast et olla Google otsingus viimaste tulemuste seas? Sellisel juhul on kogu SEO värk täiesti mõttetu. Samas on seal ka palju asjalikke reegleid ja need mulle isegi meeldivad. Näiteks sisu ülesehitamine ühele märgusõnale. See on loogiline ja aitab ka minul endal hoida sisu fokusseerituna. Aga teisalt - Google võib olla nii suur ja tark kui tahes, Eesti keele käänetest ta aru ei saa. Muidugi tahaksin ma oma veebiga otsingus välja tulla. See oleks tore. Aga kui ma 7 aasta jooksul oma positsiooni ei ole parandanud, siis ma ei teagi. Ilmselt valisin valed märgusõnad või tegin mingi muu vea. Ma ei tea ma ei tea. Igatahes ma proovisin ja katsetasin väga palju.

Kuna otsitulemuste ja SEO teema on väga keeruline, siis tähtis on teada ainult seda, et kuidas sa seda võtad. Kas ignod või kuuletud - ma proovisin kuuletumist, nüüd proovin ignomist.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram